dimecres, 21 de desembre del 2011

Solitud hivernal al sostre dels Pirineus

L'Aneto pel corredor Estasen + Petit Black

FITXA TÈCNICA

Via: Corredor Estasen i variant Petit Black (oest)
Zona: Massís Aneto-Maladeta
Dificultat: D/D+, 60º-65º, III mixt
Desnivell: +/- 1.454 m
Horari: 11h
Material necessari: Grampons i piolets tècnics (segons condicions). Cargols de gel i bagues per merlets.
Aproximació: 8 km per la pista de Ballivierna fins al Refugi de Pescadores o de Coronas 1.950 m (no guardat). Des d'allí en direcció als Ibones de Coronas i al Collado de Coronas. Bastant abans d'arribar al Collado, girar a l'est per anar a trobar la base del corredor Estasen. La sortida Petit Black és una variant a la part alta del corredor a l'Agulla Daviu (3.350 m).
1a ascensió: Corredor Estasen, Lluís Estasen i Josep Rovira l'any 1930. Petit Black, P. Busquets i Joan Miquel Dalmau l'1 de maig de 1984.
Bibliografia: Aneto 3.404 m de Joan Miquel Dalmau. Editorial Barrabés

6 i 7 de desembre del 2011
Alex Presas, Ricard Wender i Lluís Ferrer

Dimarts al migdia recollim el Ricard a Castejón de Sos i amb el Niva de l'Alex pugem la pista de Ballivierna fins al Refugi de Pescadores (1.950 m). Volem començar la temporada hivernal fent una de les ascensions més boniques i clàssiques a l'Aneto, el corredor Estasen variant Petit Black. Creiem que hi ha prou neu i ens enduem els esquís de muntanya per fer l'aproximació i el descens per la cara sud. El Ricard finalment no s'ha endut els esquís perquè venia amb el bus des de Barcelona. Un cop preparat el material, sortim a 2/4 de 4 amb els esquís a l'esquena perquè la neu està força alta, a uns 2.400 m. Portem la tenda nova de l'Alex i la volem plantar a l'Ibonet de Coronas (2.230 m) on hi arribem després d'1h seguint el camí que puja per la tartera, a la dreta del torrent. Tenim temps d'instal·lar-nos bé i sopar abans que es pongui el sol i comenci a fer fred.

Foto: Ricard Wender

La lluna apareix mentre ens preparem per anar a dormir i ens acompanya en aquest indret tan fantàstic i solitari del pirineu aragonès.

Dimecres ens despertem cap a 2/4 de 6 i esmorzem una mica. A fora de la tenda el fred és intens. Enfilem cap a l'Ibon inferior (2.620 m) flanquejant pel vessant oest i superem també l'Ibon de Coronas, a 2.750 m on podem començar a foquejar. El dia és gèlid però fantàstic. Les vistes a la Vall de Ballivierna justifiquen per si soles la sortida.

A l'entrada del corredor Estasen, PD, 250 m (50º) ens encordem i ens posem els esquís a l'esquena. Pugem amb rapidesa a l'ensamble. Les condicions de la neu són òptimes. Com que ens veiem bé, decidim tirar cap al Petit Black D/D+, 100 m (60º-65º), on només trobem un petit ressalt de roca de III com a única dificultat destacable. Un corredor curt però força sostingut. El fort vent que bufa ens ha deixat glaçats.

Foto: Ricard Wender

Un cop a dalt, voregem l'Agulla Daviu flanquejant un pendent nevat pel vessant oriental fins trobar la sortida del corredor Estasen, que té una bona cornisa de neu. Ens alegrem d'haver fet la variant del Petit Black. Des d'allà, un ressalt de neu d'uns 65º ens porta a resseguir una curta però afilada cresta fins al cim de l'Aneto (3.404 m). Són aprox. 3/4 d'1 del migdia. Estem absolutament sols, no hi ha ningú ni dalt del cim ni pujant. Increïble. Fa moltíssim vent i la tª és d'uns -10. La sensació tèrmica deu rondar els -15º. Fem les fotos de rigor i ens disposem a creuar el Pas de Mahoma que està força ventat i que superem sense dificultats.

9788408082910

El Collado s'entreveu al fons a 3.250 m. L'Alex i jo ens calcem els esquís, a la cara nord la neu està molt ventada i dura. El Ricard comença a baixar. Després de fixar els esquís, en el primer gir, se'm treu la fixació de darrera de l'esquí dret. Hi torno, i al següent gir em torna a saltar. A la tercera em dono per vençut, no hi ha manera. Baixo caminant amb els esquís a l'esquena fins al Collado de Coronas on m'esperen l'Alex i el Ricard per fer el ràpel.

L'Alex tira avall esquiant i el Ricard i jo baixem xino-xano cap a la tenda. El vent és molt fort, sobretot a l'alçada de l'Ibon de coronas que està completament gelat.

Arribem a la tenda, que l'Alex ja ha desmuntat, i acabem de recollir els trastos. Ens posem els frontals i desfem el camí per la tartera fins arribar al Refugio de Pescadores on tenim el cotxe. Una jornada esplèndida, molt bona manera de començar la temporada hivernal.

1. Bona piada Lluís, la veritat és que va valer la pena!
    Ja tinc ganes d'enfilar-me un altre cop!

2. No s'assembla gens a l'Aneto al que ens vàrem acostar nosaltres!
    Enhorabona igualment i segueix-me fent tanta ràbia com puguis.

Salut.

3. Bona activitat sí senyor!! la neu justa per poder disfrutar les canals, per esquiar veig que encara en faltava no? Aquest pont va fer molt bo.

4. Aleix, saps que us vaig tenir present. Vam tenir molta sort amb el temps sí. Tindreu la vostra oportunitat.

Jaume, per esquiar encara era massa d'hora, però les condicions de neu del corredor eren excel·lents.

5. Unes fotos precioses per una sortida, suposo que, espectacular per a vosaltres i que us omple encara més l'esperit. Seguiu amunt nois, bona feina Lluís!! Salut.